سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

میر داگان در سال 1945 در شوروی سابق متولد شد. وی به همراه خانواده در سال 1950 به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرد و در جنوب تل آویو در منطقه «بت یام» مقیم شد. وی در سال 1963 در نیروی دفاعی(!) اسرائیل (IDF) نام نویسی کرد. وی در جنگ شش روزه، علیه ارتش اعراب، در سال 1967 جنگید و سپس در بلند‌یهای جولان به جنایت‌هایش ادامه داد. او به پاس خدماتش به رژیم صهیونیستی در سال 1971 مدال شجاعت(!) دریافت کرد.

اوایل دهه هفتاد، یک واحد مخفی و موقتی تروریستی ایجاد کرد که به Sayeret Rimon معروف است. که مامور مبارزه به مقاومت‌های مردمی در فلسطن اشغالی بود. این گروه پیشرو گروه‌های دیگری بود که در اوایل دهه‌ی هشتاد توسط IDF ایجاد شد. که برخی از این واحدها هنوز هم فعالند.

 

 

 

طی تجاوز به لبنان در سال 1982، فرماندهی یگان زرهی باراک را بر عهده داشت. پس از آن وی واحد اطلاعات اسرائیل را شبیه واحد ارتباطات در لبنان ایجاد کرد.

وی در سال 1995 از نیروی دفاعی اسرائیل کناره گرفت. یک سال بعد شیمون پرز از او خواست تا در مقام وزیر جنگ کار کند.‏ او همچنین به عنوان جانشین امی آیالون (Ami Ayalon) برای مبارزه با نیروهای مقاومت به مرکز فرماندهی پیوست. پس از آنکه آیالون به ریاست سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) رسید، داگان به فرهندهی کل گروه دست یافت. در انتهای دهه‌ی نوی وی به ستاد کل ارتش پیوست.

او در آگوست 2002 توسط نخست وزیر وقت (آریل شارون) به عنوان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) انتخاب شد. ایهود اولمرت او را تا پایان سال 2008 در این سمت ابقا کرد.

او در طی این مدت 2 بار زخمی شده است. همچنین او از دانشگاه حیفا در علوم سیاسی فارغ التحصیل شد.

از او گفته‌های کمی وجود دارد. او یک مرد در سایه است. اما گفته‌ی او در سال 1998 در هنگامی که در دفتر نخست‌وزیری حاضر شده بود، می‌تواند آموزنده باشد: «به عقیده‌ی من، هیچ تروریستی در هیچ جا(منظور کل مردم فلسطین است!) نباید احساس امنیت بکند.» همچنین او در گفتگو با شبکه‌ی دو اسرائیل گفته است: «من گمان می‌کنم زندگی فرد کمترین هزینه‌ای است که باید برای استفاده از شیوه‌های تروریستی (مقاومت با سنگ!) بپردازد»

اکنون نیز ایشان در دانشگاه حیفا مشغول تدریس در درشته علوم سیاسی هستند.


نوشته شده در  سه شنبه 86/12/21ساعت  2:7 عصر  توسط رادیو آماتور 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
صدر یعنی قلب بیروت ..
و اینک لبنان ..
بوسنی ....
تخریب مولد النبی در طرح جدید توسعه مسجد الحرام
آئین نامه حضور در فرکانس صفر
[عناوین آرشیوشده]