سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از روزنامه های اصولگرا در نسخه عصر پنج شنبه خود در ستونی با عنوان «از دیار عارفان»! از «قره العین» زن بدنام فرقه بهائیت و اولین زنی که در دوره قاجاریه با کشف حجاب و تبلیغ چند همسری زنان، برای پیوستن به این فرقه ضاله دست به تبلیغ زده بود، تجلیل کرد!
اگرچه اقدام این روزنامه با توجه به مدیریت اصولگرا و سردبیر متعهد آن به یقین ، یک خطای مطبوعاتی است و احتمالا از بی خبری و یا نفوذ برخی افراد در روزنامه حکایت می کند ولی از آنجا که در نوشته مزبور بخشی از تاریخ معاصر -آنهم درباره حزب صهیونیستی بهائیت- وارونه جلوه داده شده است اشاره به نکته ای در این خصوص ضروری است؛ در مطلب کوتاه روزنامه مزبور آمده است:«او (قره العین) پس از مدتی به کربلا رفت تا یکی از عرفا را ملاقات کند. پس از یک سال به بغداد رفت و به بحث و تدریس پرداخت... در شاهرود انجمن برپا کرد و با سخنرانی هایش غوغا کرد...در سن 63 سالگی به دستور ناصرالدین شاه در باغ ایلخانی کشته شد.»
گفتنی است که مطابق اسناد تاریخی موجود، قره العین در کربلا به ملاقات سیدکاظم رشتی یکی از سران فرقه بابیه رفته بود و در بازگشت با کشف حجاب به تبلیغ بهائیت پرداخت. او در روستای «بدشت» در چند کیلومتری شاهرود محفلی برپا کرد و در آن با اعلام اینکه، هیچ زنی، همسر یک شخص بخصوص نیست به ترویج فساد پرداخت و...
قره العین برادرزاده شهید ثالث، مرحوم آیت الله حاج محمد تقی قزوینی برغانی بود که به شدت با فرقه ضاله بهائیت مخالفت می ورزید و وابستگی آن به بیگانه را افشاء می کرد و برخی از اسناد معتبر تاریخی حکایت از آن دارند که شهید ثالث با توطئه قره العین و به تحریک وی به شهادت رسیده است
( منبع کیهان )‏ فیلم تئاتر بهائیان در ایران :

فرکانس : مدفن این خانم باغی است که مورد توجه بهائیها بود در تهران و یکی از مهمترین عبادتگاه های آنها به شمار می رود ، اون باع روبه روی در اصلی دانشگاه امیر کبیر بوده که هم اکنون به آن حوزه هنری گفته می شود ، مقبره نیز همان سالن نایش فیلم حوزه هست که بعد از انقلاب تغییراتی در آن ایجاد شد و تبدیل به سالن نمایش شد .

فیلمی از ساختمان مرکزی بهائیت ( باغ بهشت ) در اسرائیل ( حیفا )‏

اما آنچه در باره او بیام میشود :‏

قرة العین

زرین تاج یا فاطمه، ملقب به زکیه و طاهره و قرة العین، دختر حاجی ملا محمد صالح برغانی قزوینی، از علمای اخباری معروف، در سال 1233 هجری قمری در قزوین به دنیا آمد. مقدمات علوم را با خواهرش مرضیه در نزد پدر آموخت و بعد به تحصیل فقه و اصول و کلام و ادبیات عرب پرداخت. طاهره آثار شیخ احسائی و سید رشتی را مطالعه کرد و به عقیده شیخیه درآمد و با سید رشتی مکاتبه و ارتباط برقرار کرد و سید در رسائل خود او را قرة العین نامید.

مطالعه طاهره در آثار و عقاید شیخیه، زندگانی او را پاک دگرگون ساخت تا حدی که دو پسر و یک دختر را، که از پسر عمویش داشت، به شوهر سپرد و به قصد دیدن سید رشتی به کربلا رفت. اما چون به آنجا رسید، سید درگذشته بود و قرة العین، که در آن هنگام 29 ساله بود، در خانه او اقامت گزید و از پس پرده به تدریس طلاب پرداخت و پس از آنکه سید باب در شیراز پیدا شد، قرةالعین به وسیله ملا حسین بشرویه ای (باب الباب) با او مکاتبه کرد و به جمع "حروف حی" یعنی نخستین یاران سید باب درآمد و از او لقب طاهره یافت و آشکارا به تبلیغ پرداخت.

قرة العین پس از مراجعت پیروان باب به کربلا، همچنان به مساعدت آنان و بحث و استدلال و تدریس مشغول بود تا آنکه گروهی به خانه سید رشتی ریختند و او ناچارأ به بغداد رفت و همانجا نیز به دعوت و تبلیغ پرداخت. به امر والی بغداد، ابتدا در خانه شیخ محمود آلوسی، مفتی بغداد، توقیف و بعد به دستور سلطان عثمانی، در اوایل سال 1263 هجری قمری، با همراهان به ایران اعزام گردید. او تبلیغ بهایی کنان وارد قزوین شد و چندی در آنجا بود تا بعد از کشته شدن عمویش، حاجی ملا محمد تقی، به دست پیروان سید باب در سال 1264 هجری قمری به تهران آمد و با یاران دیگر به دشت "بدشت" در هفت کیلومتری شاهرود رفت و در انجمنی بی پرده در برابر حضار نمایان شد که با این حرکت او جزو اولین کشف حجاب کنندگان و مشوقین کشف حجاب در آمد و برای پیروان باب سخن گفت و غوغایی برپا کرد و از آنجا به تهران بازگشت و ظاهرأ مجددأ به قزوین رفت، تا بعد از کشته شدن باب او را از قزوین به تهران آوردند و در باغ محمود خان، کلانتر تهران، در یک بالاخانه بی پله زندانی کردند و در آنجا بود تا کمی پس از حادثه تیراندازی به ناصرالدین شاه، در 36 سالگی به امر شاه و وزیرش، میرزا آقاخان نوری، در باغ ایلخانی (بانک ملی کنونی) کشته شد و در مقبره ی ویژه ای در محل کنونی حوزه هنری دفن گشت .

قرة العین زنی بود صاحب قلم، شاعر و سخنران که به ادبیات و فقه و اصول و کلام و تفسیر آشنایی داشت.

قرة العین در ایران نخستین زنی بود که بر خلاف رسم و عرف زمانه بی حجاب در برابر مردان ظاهر شد و با علما و رجال به بحث و مجادله پرداخت.

آثار نظم و نثر قرة العین ظاهرأ از میان رفته و آنچه از نوشته های پراکنده او از قبیل مناجات ها و نامه ها، به خط خودش یا استنساخ دیگران، بر جای مانده و بعضی از آنها در کتاب "ظهورالحق" چاپ شده است. اشعاری هم که به او نسبت داده شده سبک بیان باب را دارد و پر از عبارات و اصطلاحات دینی و متأثر از باب است .

ادامه در پست بعدی ...

منابع

آرین پور، یحیی. از صبا تا نیما؛ تاریخ 150 ساله ادب فارسی. تهران: کتابهای جیبی، 1357.
جلد اول: بازگشت، بیداری


نوشته شده در  شنبه 87/3/11ساعت  9:58 صبح  توسط رادیو آماتور 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
صدر یعنی قلب بیروت ..
و اینک لبنان ..
بوسنی ....
تخریب مولد النبی در طرح جدید توسعه مسجد الحرام
آئین نامه حضور در فرکانس صفر
[عناوین آرشیوشده]